Trotse Ouders werkt regelmatig samen met studenten die hun eindwerk maken rond het LGBTQ+-thema. Op 6/12/2017 hadden acht trotse ouders een uitgebreid gesprek met drie laatstejaarsstudenten Toegepaste Psychologie van de Thomas More-hogeschool. Die hadden ons gecontacteerd met de vraag om samen te werken rond hun afstudeerproject over de coming-out van LGBTQ+-jongeren en de eventuele moeilijkheden die daarmee gepaard kunnen gaan. Vaak zorgt die coming-out ook bij ouders voor verwarring en weten ze niet goed hoe ze op de juiste manier moeten reageren.
De vraag van de studenten was: 'Wat kunnen we bijdragen om ouders en LGBTQ+-jongeren te helpen, met als doel: de coming-out te vergemakkelijken?'
De studenten wilden de resultaten ook als psycho-educatief pakket aan scholen aanbieden en op een website zetten.
Focusgroepen
Om een antwoord op hun onderzoeksvraag te formuleren, werkten de studenten met zgn. focusgroepen: groepjes van een zestal personen met telkens enkele van de studenten als begeleiders. Enerzijds bestond een focusgroep uitsluitend uit ouders van LGBTQ+-jongeren en anderzijds uitsluitend uit jongeren die zich geout hadden als LGBTQ+. Bedoeling was om open, veilige gesprekken te voeren, waarin gezocht werd hoe beide groepen het coming-outproces ervaren hebben.
Het uiteindelijke resultaat werd een interessante website voor LGBTQ+-jongeren en hun ouders, om hen te helpen bij het coming-outproces:
www.outbijouders.wordpress.com.
We danken de studenten en hun begeleiders voor hun inzet!