Trotse Ouders zet zich al jaren fulltime en op vrijwillige basis actief in als medeorganisator en coördinator van de campagne PAARS.
Wat is PAARS?
• PAARS maakt deel uit van de grootste sensibiliseringscampagne van de wereld rond het LGBTQ+-thema en gaat door op 17 mei (Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie).
• PAARS wordt elk jaar georganiseerd in onderwijsinstellingen (van het kleuter- tot hoger onderwijs) en jeugdverenigingen over heel Vlaanderen en Brussel, in meer dan 100 steden en gemeenten. Ook in het Europees Parlement wordt PAARS voor de vierde keer verspreid.
HIER krijg je een sfeerimpressie van PAARS in scholen.
Kleur
De paarse kleur komt uit de regenboogvlag en symboliseert kracht en moed die nodig zijn om op te komen voor jezelf en te zijn wie je bent. Door op 17 mei de kleur paars te dragen, toon je dat iedereen zichzelf mag zijn en erbij hoort.
Historiek PAARS
-
Oorsprong
- Naar aanleiding van een reeks zelfdodingen van LGBTQ+-jongeren door pestgedrag, riep de 15-jarige scholier Brittany McMillan in 2010 op om paars te dragen als teken van solidariteit met LGBTQ+-jongeren. Deze oproep werd massaal opgevolgd en verspreidde zich in de Verenigde Staten. Hierdoor doen elk jaar miljoenen mensen (scholieren en studenten, nieuwsankers, popsterren, politici, enz.) mee aan ‘Spirit Day’, zoals de paarse campagne daar heet.
Bekijk HIER de paarse campagne in de Verenigde Staten.
- Na het overweldigende succes in de Verenigde Staten en Canada volgden andere landen met een soortgelijke campagne, zoals Nederland met ‘Paarse Vrijdag’ en sinds 2012 België met ‘PAARS’.
• Evolutie PAARS in Vlaanderen
2012
- De campagne PAARS wordt in Vlaanderen opgestart door JOEN vzw (Jongeren Onder Eén Noemer).
- Door de samenwerking met de vereniging Trotse Ouders komt de campagne in een stroomversnelling. Tot op de dag van vandaag werken de stichter en de trotse ouders nog samen aan PAARS onder de naam PAARS vzw, omringd door enthousiaste vrijwilligers en in samenwerking met experten.
2019
- Om het LGBTQ+-thema in de klas beter bespreekbaar te maken, wordt de ‘PAARS-krant’ in het leven geroepen, met leuke en educatieve artikels rond het LGBTQ+-thema, voor alle leerlingen van het secundair onderwijs. Die wordt elk jaar gemaakt door studenten van de opleidingen Journalistiek en Grafische & Digitale Media van AP Hogeschool, met inhoudelijke ondersteuning van experten.
- We werken samen met çavaria (de Vlaamse koepelorganisatie van LGBTQ+-verenigingen) en Het Roze Huis (de koepelorganisatie van LGBTQ+-groepen in de provincie Antwerpen).
- Naast de secundaire scholen wordt het hoger onderwijs in Vlaanderen bij de campagne betrokken, nadat de Antwerpse hogescholen spontaan zelf PAARS hadden georganiseerd.
2020
- Alle universiteiten en alle hogescholen in Vlaanderen en Brussel (Nederlandstalig) engageren zich om mee te doen met PAARS.
- PAARS wordt voor de eerste keer ook verspreid in het Europees Parlement.
- PAARS betrekt jeugdverenigingen bij de campagne.
- PAARS wordt voor het eerst georganiseerd in het lager onderwijs. Kleuterscholen sluiten zich spontaan aan.
2021
- PAARS krijgt de European Citizen's Prize 2021, als erkenning ‘voor de bijdrage aan Europa’. De coördinator van PAARS (voorzitter van de trotse ouders) gaat de prijs in het Europees Parlement in ontvangst nemen.
- De PAARS-krant krijgt het 'WAT WAT label' van expertencentrum De Ambrassade, als erkenning voor betrouwbare en kwaliteitsvolle jeugdinformatie.
- PAARS krijgt subsidies van Gelijke Kansen Vlaanderen en wordt twee jaar aan de vereniging Wel Jong overgedragen, de grootste LGBTQ+-jongerenorganisatie van België.
2023
- PAARS vzw wordt opgericht om PAARS verder te organiseren.
- Studenten Toegepaste Taalkunde van de VUB zorgen voor een Engels- en Franstalige vertaling van de PAARS-krant.
2024
- De campagne blijft jaar na jaar groeien. Meer dan honderd steden en gemeenten sluiten zich met hun scholen en jeugdverenigingen aan bij PAARS.
- We werken samen met de Poolse scholencampagne Rainbow Friday.
- Studenten van de VUB zorgen naast een Franstalige en Engelstalige vertaling van de PAARS-krant ook voor een Duitstalige en Spaanstalige vertaling.
- Rainbow Friday zorgt voor een Poolse, Russische en Oekraïense vertaling.
- PAARS lanceert de Diversiteitsweek (15-21 mei). Een week waar onderwijsinstellingen uitgenodigd worden om elk jaar diversiteit in zijn geheel onder de aandacht te brengen en een dialoogcultuur op te starten, zodat toxische polarisatie in de kiem wordt gesmoord.
Lees hier meer over de Diversiteitsweek.
Waarom engageren de trotse ouders zich voor PAARS?
• Niet alleen woorden
We willen niet alleen inspireren met onze woorden, maar vooral met onze daden.
Na het ontstaan van Trotse Ouders in 2017, zocht de vereniging manieren om zoveel mogelijk mensen te sensibiliseren rond het LGBTQ+-thema. In de eerste plaats ouders, maar we wilden niet alleen een praat- en luistergroep zijn voor en van ouders met LGBTQ+-kinderen. We wilden vooral een vereniging zijn die impact heeft op de maatschappij en dit op zo groot mogelijke schaal. We vonden het belangrijk om ons daadwerkelijk in te zetten voor acties en activiteiten die zorgen voor meer respect en verdraagzaamheid voor LGBTQ+-jongeren.
Toen de trotse ouders de campagne PAARS leerde kennen, die toen nog een regionale campagne was, zagen ze het potentieel ervan en besloten ze er voluit voor te gaan. De voorzitter van Trotse Ouders werd coördinator van PAARS. Met een tomeloze ambitie en inzet slaagt ze erin de campagne PAARS jaar na jaar te laten groeien, samen met de stichter van de campagne en andere enthousiaste vrijwilligers, omringd door mensen met expertise.
• Hoge zelfmoordcijfers
Als ouders (van LGBTQ+-jongeren) kunnen we niet aan de zijlijn staan, als uit onderzoek blijkt dat 65% van de LGBTQ+-jongeren tijdens het opgroeien zelfmoordgedachten heeft.
Ook de zelfmoordpogingen bij LGBTQ+-jongeren zijn dramatisch hoog (UGent 2016: zelfmoordpogingen transgenders: 1 op 3; lesbische meisjes: 1 op 4 (5 keer meer dan bij heteromeisjes); homojongens: 1 op 5).
Die hoge cijfers zijn te wijten aan het feit dat LGBTQ+-jongeren nog steeds veel te maken krijgen met discriminatie, fysiek geweld, onverdraagzaamheid, pestgedrag en uitsluiting. Vooral op school blijkt er nog werk aan de winkel te zijn.
De UGent reikt oplossingen aan voor het hoge zelfmoordcijfer bij LGBTQ+-jongeren:
UGent:
‘Factoren die het risico op suïcide bij LGBTQ+-jongeren verhogen:
Uitgesloten worden en fysiek geweld.
Belangrijke beschermende factor voor LGBTQ+-jongeren:
Steun ervaren.’
Advies UGent:
- De maatschappij moet verder gesensibiliseerd worden.
- Er moet een veilige omgeving gecreëerd worden.
- Zorg voor gerichte campagnes.’
Trotse Ouders wou niet bij de pakken blijven zitten. Met de campagne PAARS denken we dat we de grootst mogelijke impact hebben om verbetering te brengen in de hoge suïcidecijfers bij LGBTQ+-jongeren. Met de campagne PAARS zorgt Trotse Ouders mee voor een gerichte campagne, sensibiliseren we jongeren en bij uitbreiding de hele maatschappij rond het LGBTQ+-thema en helpen we mee aan een veilige omgeving (o.a. op school) voor LGBTQ+-jongeren. Daarnaast blijkt dat PAARS een positieve invloed heeft op de attitudes van alle jongeren.
Ook ouders hebben een verpletterende verantwoordelijkheid want er is een rechtstreeks verband aangetoond tussen zelfmoordgedachten en de aanvaarding van de LGBTQ+-jongere in het gezin. Vooral de afwijzing van de moeder is nefast op de zelfmoordgedachten van LGBTQ+-jongeren.
• PAARS-krant
Trotse Ouders vindt het heel belangrijk dat het LGBTQ+-thema (in de klas) beter bespreekbaar wordt. Uit onderzoek blijkt echter dat dit thema weinig of niet in de klas aan bod komt. Uit onderzoek blijkt dat één op de drie leerkrachten niet weet hoe het LGBTQ+-thema aan te brengen in de klas. Ze zijn dikwijls van goede wil, maar de communicatie over dit thema verloopt moeizaam. Daarbij zijn leerkrachten nu al overbevraagd.
Trotse Ouders was daarom mee de initiatiefnemer om in 2019 in samenwerking met AP Hogeschool van start te gaan met de PAARS-krant. We contacteerden alle hogescholen van Antwerpen om te vragen wie er wilde meehelpen met het maken van de PAARS-krant en de respons was overweldigend. We zaten snel rond de tafel met AP Hogeschool en sindsdien wordt de PAARS-krant elk jaar gemaakt door studenten Journalistiek en Grafische en Digitale Vormgeving van AP, met inhoudelijke ondersteuning van experten.
De PAARS-krant is gericht op alle middelbare scholieren van 12 tot 18 jaar en bevat leuke en educatieve artikels rond het LGBTQ+-thema. In 2021 kreeg de PAARS-krant het WAT WAT label (van expertisecentrum De Ambrassade, gelinkt aan de Vlaamse Minister van Jeugd), als erkenning voor kwaliteitsvolle en betrouwbare jeugdinformatie.
De nieuwe eindtermen, waarbij leerkrachten verplicht worden om in de klas te spreken rond gender- en seksuele diversiteit, zorgen ervoor dat de PAARS-krant een ideaal didactisch instrument is om indien gewenst ook tijdens het jaar in de klas te gebruiken. De campagne PAARS is dan ook geen eendagsproject.
• Trotse Ouders en Europa
Trotse Ouders heeft ervoor gezorgd dat sinds 2020 de campagne PAARS ook in de LGBTI Intergroup van het Europees Parlement verspreid wordt; met zijn 152 leden uit 25 landen de grootste Intergroup van het Europees Parlement. Ook daar hebben we ambities.
Onze droom is om zoveel mogelijk Europarlementsleden te inspireren, om een soortgelijke campagne als PAARS in hun eigen land op te starten. De campagne PAARS is een van de weinige instrumenten om op grote schaal jongeren te sensibiliseren rond het LGBTQ+-thema, en bij uitbreiding de hele maatschappij. Daarom werd in 2021 de PAARS-krant alvast in het Engels vertaald, om te verspreiden in het Europees Parlement.
Sinds 2023 werken we samen met de Poolse scholencampagne Rainbow Friday die de PAARS-krant vertaalde in het Pools. Omdat er momenteel twee miljoen Russische vluchtelingen in Polen wonen en velen van hen naar Poolse scholen gaan, zorgt Rainbow Friday ook voor een Oekraïense en Russische vertaling.
Studenten Toegepaste Taalkunde van de VUB zorgen voor een Franstalige, Engelstalige, Duitstalige en Spaanstalige vertaling. Die vertalingen worden niet alleen gebruikt in het Europees Parlement maar ook in deelnemende internationale scholen in Vlaanderen en in taalvakken.
In 2024 wordt PAARS al voor de vierde keer in het Europees Parlement verspreid. Elk jaar weer tonen verscheidene MEPs hun solidariteit met PAARS door een ‘PAARS-selfie’ of videoboodschap te delen.
Minister en vice-eersteminister Petra De Sutter betuigde in een videoboodschap eveneens haar steun aan PAARS.
HIER kan je de boodschap van Petra De Sutter beluisteren.
Toekomst campagne PAARS
Het doel van Trotse Ouders is altijd geweest: aan Vlaanderen en gezagsdragers het potentieel van de campagne PAARS tonen, zoals wij dat zagen. Daarna kan de campagne overgenomen worden door die organisatie met expertise die daar het meest geschikt voor is, zodat de campagne in België structureel kan blijven groeien.
Trotse Ouders blijft zich inzetten voor de campagne, omdat we denken dat zo’n campagne nog steeds nodig is. Ons land doet het goed op het gebied van juridische rechten voor LGBTQ+-personen, maar op het gebied van maatschappelijke aanvaarding is er nog werk aan de winkel. Zo durven twee op de drie LGBTQ+-personen in Vlaanderen niet hand in hand lopen op straat.
Naast onze Europese ambities willen we op termijn PAARS graag doortrekken naar heel de maatschappij, zodat de campagne ook kan groeien in sportverenigingen, bedrijven, horeca, etc.
Daarnaast denken we dat we met de opstart van de Diversiteitsweek (15-21 mei) een ideaal instrument hebben om diversiteit in al zijn vormen te vieren, waarvan PAARS een onderdeel van kan zijn. Met de Diversiteitsweek willen we een dialoogcultuur opstarten en de nadruk leggen op verbinding en inclusie, in plaats van op ‘anders zijn’.